Fotbollsgalan 2018!

Bildresultat för Victor Nilsson-Lindelöf
Grattis Victor!
I måndags hölls fotbollsgalan 2018 i Globen i Stockholm. Zlatan Ibrahimovic var på plats liksom både dam och herrlandslaget och svenska mästarna Piteå och AIK. Årets programledare var Rickard Olsson. 

Årets bästa fotbollsspelare skulle koras och det blev en riktigt kul gala som helhet!

Diamantbollen vann Nilla Fischer och hennes tal rev nog ner mest applåder under kvällen:'
 – Jag vill ta tillfället i akt och säga något till alla älskade flickor världen över: Jag vet hur det känns att bli hånad av killarna för fotbollens skull, för att du inte är tillräckligt bra eller för att du helt enkelt är bättre än vad de är, att någon säger till dig: varför spelar ni inte med mindre plan, med mindre mål och en lättare boll. Jag vet hur det känns när klubben eller tränaren inte stöttar dig eller står bakom dig. jag vet exakt hur det känns.
Orättvisa gör ont. Hade jag stått här i dag som man, med den karriär jag haft, skulle aldrig jag oroa mig ekonomiskt igen, inte mina barn heller. Vi spelar för att vi älskar sporten, vi spelar för livet. Därför vill jag sägs till er tjejer: sluta aldrig att spela fotboll, sluta aldrig att kämpa för jämställdhet och känn ingen tacksamhetsskuld. Vi är värda så mycket mer, sa Fischer med darr på rösten och talet avbröts av ett stort stora jubel i Globen.
Och alla ni pojkar, killar och framför allt män: det är dags att komma in i matchen för jämställdhet är något som gynnar oss alla men det är något som vi måste göra tillsammans. Och helt ärligt: we have no more fucks to give. Tack!


Guldbollen gick till Victor Nilsson-Lindelöf. Tack så jättemycket. Det betyder väldigt mycket för mig att stå här i dag och ta emot det här priset. Jag är väldigt stolt och oerhört tacksam. Jag vill tacka alla mina lagkamrater, i klubblaget och landslaget. Sedan skulle jag vilja tacka min familj som alltid funnits där för mig i vått och torrt. Ni betyder verkligen allt för mig. Jag är väldigt tacksam över att ha just er som min familj, säger Lindelöf i sitt tacktal.

Zlatans egna pris i samarbete med svenska fotbollsförbundet och Volvo gick till fotbollslaget Grunden Boys. Johanna och Jocke som spelar i laget och deras ledare klev upp på scenen och fick motta priset av självaste Zlatan. Det var en av dom häftigaste och coolaste upplevelsen på hela galan tycker jag. 


Grattis till alla vinnare och jag hade gjort allt för att fått vara där live och se detta på riktigt men det var underbart att följa fotbollsgalan på tv också.
Bildresultat för Nilla Fischer
Grattis Nilla!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Medaljregn i Special Olypics World Games i Berlin 2023!

En lärorik innebandydag på IFU!

En kul baskethelg i Skövde!