Norrköpingsresan 2019!

Bildresultat för Östgötaporten

Pappa och jag skulle ta en miniweekend i Norrköping (en julklapp jag fått av min far) så vi tog tåget under söndagen mot först Sala och sen ett byte därifrån och vidare färd mot Norrköping.

Själva resan gick ganska smidigt och vi var framme vid Best Westen Princess klockan 14:30 ungefär enligt tidtabell.

Rummet var enkelt inrett med två sängar, en platt-tv, ett skrivbord och vita tapeter med tavlor i form av tidningsurklipp.

Efter att vi taggat ner en sväng på hotellrummet begav vi oss ner på stan och hittade en restaurang riktigt nära hotellet. Ett schysst ställe som hette Butlers Wine and Bar. Vi delade på en smarrig Cesarsallad med vitlöksbröd och tzatziki.

Efter den goda middagen gick vi tillbaka till hotellet, chillade en stund, hämtade våra matchbiljetter till Norrköping-Sirius och började sedan att knalla mot Östgötaporten som ju är Norrköpings hemmaplan.

I över 30 gradigt sommarhetta och strålande sol var det så dags för allsvensk fotboll mellan topplaget Norrköping och mittenlaget från Uppsala Sirius.

Vi satt väldigt nära planen på Curva Nordahl och såg spelarna grymt bra och det var så coolt. Det var över åttatusen på läktaren, ett hundratal Siriusfans från Västra sidan och det sjöngs matchen igenom vilken gav en fantastisk inramning.

Själva matchen var spännande där Norrköping hade mycket boll och styrde spelet utan att direkt skapa så många heta chanser framåt. Sirius låg tajt med sitt försvarsspel även om Norrköpings nr 10 fick lite väl fria ytor på sin kant.

Sirius andremålvakt Lukas Jonsson glänste med flera härliga reflexräddningar men var lite darrigare i höjdspelet. Även Philip Haglund förtjänar många plus och duktige Sam Lundholm, ja hela Siriuslaget gör en fin insats och höll 0-0 efter första halvleken.

Under andra halvlek är det fortsatt jämnt spel lagen emellan men känslan var ändå att Norrköping skulle få in ett mål när som helst.

Daniel Jarl som gjorde sin första match från start efter långtidsskadan fick krampkänning och byttes ut i den 59:e minuten för Sirius och in i hans ställe kom snabbe nyförvärvet Adam Ståhl.

Norrköping hade spelet men kändes fantasilösa mot ett starkt kämpandes Sirius. Jordan Larsson var svårfångad men omständig när han fick sina skottlägen och Kristoffer Nyman var osynlig i nästintill hela matchen.

Sen i den 89:e minuten hittade inhopparen Juniors inspel fram till Haglund son dundrade in 1-0-målet till Sirius, ett fint avslut från nr 23. Kramkalas hos Sirius-spelarna och Västra Sidan jublade ikapp med spelarna medan det var sura miner bland hemmafansen!

Pappa och jag firade målet lite diskret då vi satt mitt bland Norrköpings-supportrarna.

Trots sex stopptidsminuter och glimtvis Norrköpingspress höll Sirius undan och tog med sig tre tunga och imponerande poäng från Östgötaporten.

Nöjda och glada knallade vi hemåt mot hotellet och firade vinsten med snacks, läsk och öl på rummet.

Under söndagen var det dags för hemfärd så vi åt frukostbuffé, packade ihop våra prylar, checkade ut från hotellet och tog en härlig promenad genom den mysiga staden Norrköping innan vid tog tåget mot Flemingsberg och tågbyte till Uppsala.

Både pappa och jag var väldigt nöjda med Norrköpingtrippen och den får en fyra i betyg av fem möjliga.

Bilden kan innehålla: 2 personer, personer som ler, himmel, basketplan, folkmassa och utomhus