Arsenal i fortsatt serieledning efter 2-0-seger mot Crystal Palace. Målen gjorde Arteta och Giroud.

2-0 Giroud på nick!

Yes, 1-0 ARTETA!

Efter CL-matchen senast mot Dortmund var det åter igen Premier League-fokus för Arsenals stjärnor.
Londonderby mot Crystal Palace på Selhurst Park.

Crystal Palace må ligga näst-sist i ligan men laget gjorde en riktigt starkt insats mot Fulham i måndags (siffrorna 1-4) speglade inte alls matchbilden).

Nu till min matchrapport.

Hemmalaget ställde upp så här: Speroni i mål, Ward, Delaney, Gabbidon, Moxey, Jedinak, Dikgacoi, Bannan, Thomas, Guedioura, Chamakh. 

Wengér valde den här elvan: Szczesny mellan stolparna, Sagna, Mertesacker, Koscielny, Gibbs, Arteta, Flamini, Ramsey, Özil, Cazorla, Giroud. 

Första halvlek.
Min 3: Aaron Ramseys fina cross når Bacary Sagna på högerkanten, fransmannens perfekta inspel prickar skallen på Olivier Giroud men nicken går över målet.

Efter 8 min skadade sig Flamini och in på planen kom då istället 18-åringen den talangfulle Serge Gnabry.

Gnarby petas ut på en kant och Ramsey tar Flaminis plats som defensiv mittfältare bredvid kapten Arteta.

Crystal Palace första heta chans kom efter 13 min då Thomas rycker förbi Sagna och slår ett fint inspel som Bannan nickar över målet på.

Min 16: Gnabry väggar med Özil och tysken blir fri i straffområdet men i stället för att skjuta med högern passar han snett-inåt men hemmalaget kan då bryta till hörna.

Min 27: Chamakh testar från distans men Szczesny limmar bollen snyggt. 

Min 29: Crystal Palace är skottvilliga (till skillnad från Arsenal) varje gång dom når straffområdet. 
Men åter igen är Szczesny vaken och räddar.

Min 32: Barry Bannan kommer fint i andravågen efter en Crystal Palace-frispark men skruvar bollen precis utanför. 

Min 34: Ramsey når Cazorla med bollen och spanjoren skottfintar bort en back men skjuter sen tätt utanför.

Min 37: Snabbt, snyggt och effektivt passningsspel från duon Ramsey/Gnabry där Ramsey får till ett stenhårt skott som Speroni precis hinner rädda. 

Arsenal äger bollinnehavet överlägset (Barca-style) men laget hade det väldigt tufft att skapa chanser mot Crystal Palaces hårt arbetande mittfält. 

0-0 efter första halvlek. 

Andra halvlek nu. 52 sekunder längre tar det inte förrän serieledarna gör mål!

Aaron Ramsey passar, Serge Gnabry utmanar, försöker rycka sig förbi men fälls grovt av Guedioura i straffområdet. Solkar straff. Kapten Mikel Arteta kliver fram. Han lägger upp bollen, tar några bestämda steg fram och smäller in 1-0-målet, säkert!

Serge Gnabry fortsätter glänsa. Min 48: Özil till Giroud, Giroud till Gnabry (som avslutar precis vida ena stolpen) så nära!

Min 53: Briljant inspel av Sagna men nicken från Giroud går dessvärre över. 

Efter 65 min kontrar hemmalaget snabbt, Arteta gör en schysst axel mot axel-tackling mot en framrusande Chamakh (gula kortet är solklart och frispark) men domaren väljer också att visa RÖTT kort till Arteta (målchans-utvisning)! Mycket tveksamt (för att inte säga felaktigt) domslut av domaren. 

Två minuter senare byts den så pigge Serge Gnabry ut och Jack Wilshere kommer in.

72 min: Santi Cazorla ut Nacho Monreal in. 

Att Arsenals 23-åring Szczesny är en riktigt talangfull målvakt vet nog dom flesta och han fick verkligen visa sina snabba reflexer sista kvarten på Selhurst Park.

Första avslutet drog Ward i ribban och sen fick Jedinak på en drömvolley-träff som Szczesny räddar briljant med högerhanden!

Sista 10 min fick Arsenal flertalet chanser att kontra men saknade skärpa.

Men i 87 min slår Aaron Ramsey ett chipp-inlägg (vilken precision av 22-åringen) till Olivier Giroud fram till 2-0. Ett fint fotbollsmål av Londonlaget och segern säkrad!

Sammanfattning: Rättvis seger, grym insats Szczesny och fortsatt serieledning ( i alla fall en vecka till)!

We love Arsenal forever!  


Mååååål!



















 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Medaljregn i Special Olypics World Games i Berlin 2023!

En lärorik innebandydag på IFU!

En kul baskethelg i Skövde!